Responsive EU Cookie Notify

Gezondheid houdt veel Nederlanders bezig en we zijn steeds bewuster gericht op gezonde voeding en beweging. Ruim 80% van de Nederlandse medewerkers beoordelen hun gezondheid dan ook als (zeer) goed, volgens een onderzoek van het TNO. Daarentegen laat dit onderzoek ook meer zorgwekkende cijfers zien; een stijging van burn-out klachten van 11% in 2007 naar 16% in 2017.

Met name medewerkers tussen de 25 en 35 jaar kampen veel met deze klachten. Burn-out leidt tot verlaagde arbeidsprestaties en is de oorzaak van ongeveer een kwart van het verzuim. Burn-out kan worden omschreven als een gevoel van uitputting dat zich uit in verminderde effectiviteit, verlaagde motivatie, spanningsklachten en disfunctionele werkattitudes- en gedragingen.

Een van de belangrijkste oorzaken van een burn-out is werkdruk. Werkdruk ontstaat bij hoge taakeisen en weinig regelmogelijkheden (autonomie). Medewerkers die veel te maken hebben met targets en deadlines -maar weinig invloed hebben op hoe en wanneer deze taken worden uitgevoerd- hebben een hoge kans werkdruk te ervaren. Hoge werkdruk leidt echter niet bij elke medewerker tot een burn-out. Werkdruk kan namelijk ook worden omgezet naar bevlogenheid. Bevlogen medewerkers hebben veel energie en zijn fit (vitaliteit), daarnaast ervaren ze betrokkenheid en zien ze werk als een uitdaging (toewijding), ten slotte kunnen ze helemaal opgaan in hun werk (absorptie).

Dat klinkt vast goed, die bevlogenheid! Wat kan je doen om de kans op bevlogenheid te vergroten? Ten eerste is het belangrijk om te vermelden dat burn-out wordt veroorzaakt door vele factoren en zeker niet gemakkelijk te voorkomen of verhelpen is. Bij een medewerker kunnen periodes van burn-out en bevlogenheid elkaar afwisselen. Individuele hulp is dus essentieel. 

Er zijn wel een aantal acties die je kan ondernemen om de kans op burn-out binnen jouw organisatie te verminderen. Steun vanuit collega’s, betrokkenheid bij besluitvorming, voldoende regelmogelijkheden, een goede werk-privé balans en feedback verminderen de kans op burn-out. Tevens beïnvloeden persoonlijkheidskenmerken ook de kans op bevlogenheid; zoals stresshantering, optimisme, eigen initiatief, emotionele stabiliteit en eigenwaarde. Wij hebben een aantal concrete acties op een rij gezet, die helpen de kans op burn-out te verminderen:

-          Zorg voor voldoende autonomie in de werkzaamheden.

-          Ontwikkel een goed loopbaanbeleid. Door regelmatig in contact te zijn met de medewerkers, kan je ondersteuning bieden waar nodig. Denk hierbij aan stresshantering of tijdelijk minder werken.

-          Communiceer duidelijk en breng verwachtingen en doelen helder over. Dit helpt medewerkers prioriteiten te stellen.

-          Informeer medewerkers over wat ze zelf kunnen doen om burn-out te verminderen, zoals hun werk-privé balans verbeteren. 

-          Stimuleer een cultuur waarin medewerkers elkaar steunen en fouten vergeven. 

Benieuwd hoe je burn-out kan verminderen binnen jouw organisatie? Flexis kijkt graag mee naar jouw specifieke situatie en vraagstukken. Interesse? Neem dan contact op via 024-3505002 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Partners

denorm logo            Logo stipp